Selecteer een pagina

WordPress website maken

Een wordpress website maken achter de laptop aan de keukentafel
12.01.2019
Johan van Es - SEO specialist
Johan van Es

Handleiding WordPress website maken

in dit artikel leg ik in 10 stappen uit hoe je zelf een eigen WordPress website kunt maken. Als je al deze stappen volgt, heb je de basis techniek van jouw website op 100% orde. Daarna hoef je alleen maar waardevolle extra content toe te voegen aan de website.

Wil je dit liever uitbesteden? Geen probleem. Ik maak voor jou een website waarbij de basis techniek 100% in orde is. Jij hoeft alleen nog maar content toe te voegen. Vul het contactformulier in voor een afspraak.

Wat is WordPress?

WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem(CMS) wereldwijd waar websites in gemaakt worden. Van oorsprong is WordPress op de markt gekomen als blog systeem, maar al snel werden ook vele andere type website in dit CMS gemaakt. WordPress geeft je enorm veel vrijheid om je website precies zo in te richten als je zelf wilt. Door plugins te installeren, kun je diverse extra functionaliteiten aan jouw website toe voegen. Zo kun je de website precies inrichten zoals je voor ogen had, zonder dat je een dure web bouwer nodig hebt. 

Hoe maak je een website met wordpress?

In dit artikel leg ik je exact  uit hoe je zelf een wordpress website kunt maken, die niet alleen mooi is maar ook technisch perfect in elkaar zit. Ik heb deze handleiding onderverdeeld in 10 stappen. Dat begint bij het registreren van een domeinnaam, tot het instellen van Google zodat je website ook gevonden wordt. 

  1. Thinking time
  2. Domein registeren
  3. Hosting pakket
  4. WordPress installeren
  5. Thema uitkiezen
  6. Website menu
  7. WordPress plugins
  8. Content plaatsen
  9. Livegang website
  10. Google Tagmanager

Thinking time

Voordat je gaat beginnen te bouwen aan een website moet je altijd even een stap terug doen. Waarom wil ik eigenlijk een website bouwen? En wat wordt het doel van mijn website? Als je voordat je begint met bouwen een goed overdacht plan hebt, gaat dat je enorm helpen tijdens het maken.

Je voorkomt ermee dat je heel hard gaat bouwen, en na een tijdje denkt: hmmm… waar heb ik dit ook alweer voor nodig? Dat is eigenlijk hetzelfde als dat je op een fiets springt, heel hard gaat fietsen en jezelf na een paar kilometer afvraagt waar je eigenlijk naar toe gaat.

Om jou te helpen geef ik je een aantal handvatten waar je vooraf over na moet denken voordat je gaat bouwen aan jou website. Ik noem het ook wel thinking time.

Doelgroep bepalen

Het eerste wat je moet gaan doen is het bepalen van je doelgroep. Welke bezoeker wil je graag op je website hebben. Met welk ‘probleem’ moet de bezoeker op jouw website komen?. Met andere woorden, hoe ga jij je bezoeker helpen?

Als je een doelgroep gaat kiezen, wees dan zo specifiek mogelijk. Hoe specifieker je doelgroep is, hoe makkelijker je website in te richten is. Maar ook des te makkelijker je gevonden wordt door jouw doelgroep.

 

Hierboven heb ik het over het kiezen van een doelgroep. Je denkt nu misschien, een doelgroep kies je toch niet? Een doelgroep kun je wel zeker kiezen. Door een keuze te maken wat je gaat aanbieden en op welke manier, heb je jouw doelgroep gekozen. Het kiezen van een doelgroep is ook niet anders dan duidelijk te maken waarom een klant niet bij jou moet zijn. In de video van Jos Burgers hierboven legt hij je op een leuke manier uit hoe je met het kiezen van een doelgroep moet omgaan.

Doel van de website

Zodra jouw doelgroep duidelijk is, moet je gaan nadenken over het doel van jouw website. Wil je zoveel mogelijk producten verkopen door middel van een webshop. Of wil je lead via een contactformulier. Wil je een offerte formulier verzenden via jouw website of wil je juist dat jouw bezoeker je gaat bellen?

En een vraag die daarbij hoort is: hoe ga jij jouw bezoeker op zo’n goede manier helpen dat hij ook daadwerkelijk een aankoop bij jou wil doen? Want als een bezoeker op jouw website niet geholpen wordt om zijn probleem op te lossen, zal hij ook geen aankoop of aanvraag bij jou doen.

Zoekwoorden onderzoek

Nog een belangrijke stap voordat je gaat beginnen met het maken van een WordPress website is een goed en uitgebreid zoekwoord onderzoek. Op welke zoektermen zou je graag gevonden willen worden? Welke klanten wil je op jouw website hebben? Het antwoord op die vraag heb je al voor jezelf beantwoordt, waardoor je ook direct duidelijker op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

Voor het kiezen van jouw belangrijkste zoekwoorden is het ook weer belangrijk om specifiek te zijn. Ik wil graag gevonden worden worden op WordPress website maken. In de zoekplanner van Google ADS vul ik deze zoekterm in, en ik krijg suggesties waar ook op gezocht wordt naast mijn ingevulde zoekterm. Deze termen verwerk je op de pagina, waardoor je hoger in Google komt.

Zoekwoord onderzoek

Of je bent een loodgieter uit Woerden, die vooral lokaal zijn klanten wil hebben. Je zoekt dan op loodgieter Woerden, en dan krijg je allerlei suggesties waar jouw doelgroep ook op zoekt. Verwerk de top 10 uit de lijst op jouw website, dit zorgt voor een betere vindbaarheid op de zoekterm: loodgieter Woerden. Dat heeft met semantiek te maken. In mijn artikel over SEO leg ik dit dieper uit. 

Om een goed zoekwoord onderzoek te doen kun je gebruik maken van een aantal tools. Als eerste bekijk je een aantal websites van jouw concurrenten. Hoe hebben zij hun website ingericht en waar zijn ze goed in? Niet om hun te kopiëren, maar om te leren van de goede dingen. En de wat mindere dingen op de site te verbeteren.

Daarnaast maak je gebruik van Autocomplete van Google. Je typt boven in de balk jouw zoekwoord en zet daar een spatie achter. Google geeft dan suggesties waar ook naar gezocht wordt door gebruikers. Verwerk de termen die bij jou doelgroep passen op jouw pagina.

Afbeelding hoe Google autocomplete werkt
Vervolgens gebruik je Google Suggest tijdens het zoeken naar belangrijke zoekwoorden. Typ je belangrijkst zoekwoord in op Google en druk op enter. Onderin de pagina vind je een aantal suggesties van Google waar andere gebruikers ook naar zochten die dat zoekwoord in typten op Google. De relevante zoekwoorden hiervan, verwerk je ook in de pagina om op die manier een zo compleet mogelijk artikel te maken.

Als laatste kun je de zoekplanner van Google Ads gebruiken. Vul hier je zoekwoord in en bekijk de eerste 10 resultaten. De termen die hier gebruikt worden zijn sterk verwant aan jouw zoekwoord. Verwerk ook hiervan de relevante zoektermen op jou pagina.

Tijdsplanning maken

Nadat je bovenstaande stappen bent doorlopen, maak je een planning voor je website. Maak voor alle taken die je moet uitvoeren een duidelijke deadline wanneer het af moet zijn. Wanneer ga je de content schrijven? Hoeveel content wil je? Wanneer moet de site live?
Allemaal zaken die je vooraf in jouw planning moet vastleggen. Hiermee voorkom je dat je jouw website op de lange baan schuift omdat er toch geen deadline aan vast hangt. Onderschat het belang van een goede planning dus niet.

Domeinnaam registeren

Nu je goed hebt nagedacht over je doelgroep, het doel van jouw website, zoekwoord onderzoek hebt gedaan en je een goede planning hebt gemaakt, kun je beginnen met het maken van jouw eigen website.

Om te beginnen moet je eerst een domein hebben, dat noem je ook wel jouw website URL. Omdat je goed hebt nagedacht over de doelgroep, zoek je een domeinnaam uit die daar goed op aansluit. Veel domein namen zijn al bezet, maar er is altijd wel een domein naam te vinden die past bij jou website en nog niet gebruikt is.

Ik registreer mijn domeinnamen altijd bij Transip. Ze hebben een gebruiksvriendelijke interface en als je ergens tegen aanloopt, helpen ze altijd snel. Ook zijn ze niet duur per domeinnaam wat ik ook altijd prettig vindt.

Het registreren van een domeinnaam

Webhosting pakket

Naast het registreren van een domein naam moet je een hostingpakket hebben. Dit kun je direct regelen bij het registeren van een domeinnaam, maar ik geef er de voorkeur aan om de hosting bij een andere partij onder te brengen. Zo ben ik veel flexibeler bij het beheer en ben ik niet afhankelijk van één partij. Ook is los bestellen van hosting vaak goedkoper dan in een pakket met domeinnaam.

Er zijn veel partijen die hosting los aanbieden, maar de partij waar ik de beste ervaring mee heb is siteground. Voor een klein bedrag per maand heb je toch veel functies die je kunt gebruiken voor het bouwen van jouw WordPress website. Een groot voordeel wat je bij siteground hebt is dat je heel eenvoudig zelf een SSL certificaat kunt installeren, waardoor jouw website veilig is. Verderop vertel ik je nog meer over het belang van een SSL certificaat.

DNS verwijzen

Als je net zoals ik je domeinnaam ergens anders registreert dan waar je de hosting hebt gekocht, moet je de DNS (Domain Name Server) verwijzen naar je hosting partij. Om het mezelf makkelijk te maken, heb ik bij siteground een dedicated IP adres aangeschaft. Dit maakt het makkelijker om de DNS verwijzing te doen.

Je verwijst het IP adres van domeinnaam naar het IP adres van je hosting partij. Nadat je dat gedaan hebt, kan het even duren voordat de verwijzing is verwerkt. Zodra de wijziging is verwerkt, kun je via je gewone browser naar jouw website toe. Omdat WordPress nog niet is geïnstalleerd zul je nog niet veel zien.

DNS van transip naar siteground verwijzen

WordPress installeren

Nu je een domeinnaam hebt geregistreerd en de hosting hebt geregeld kun je WordPress op jouw site installeren. Via onderstaande video leg ik je stap voor stap uit hoe je dit kunt doen.

  1. Als eerste voeg je een addon domein toe.
  2. Onder het kopje auto installers zie je WordPress staan en hier klik je op.
  3. Als je iets naar beneden scrolt zie je hier: install now staan. Je klikt hierop.
  4. Bij choose protocol selecteer je: http://www.
  5. Bij choose domain kies je de domeinnaam waar je de installatie op wilt voldoen.
  6. Onder het kopje site settings vul je bij site name een pakkende naam van jouw website.
  7. Bij het veld site description zet je een korte omschrijving waar jou website over gaat.
  8. In het veld admin account staan de gebruikersnaam en wachtwoord. Standaard wordt er gekozen voor een veilige gebruikersnaam en wachtwoord. Het beste kun je deze gewoon overnemen.
  9. Bij admin email vul je het email adres in waar je op te bereiken bent als je bijvoorbeeld je wachtwoord bent verloren.
  10. Bij select Language selecteer je de taal van jouw keuze, wat in de meeste gevallen Dutch zal zijn.
  11. De overige instellingen kun je zo laten staan, en druk nu onderin op install.

WordPress wordt nu op jouw domein geïnstalleerd. Over het algemeen duurt niet maximaal een paar minuten. Zodra de installatie klaar is, kun je naar jouw website gaan. Je zult zien dat er al veel veranderd is en dat het er een stuk beter uit ziet.

Om in te loggen op jouw website ga je naar: http://www.jouwdomein.nl/wp-admin. Hier vul je jouw gebruikersnaam en wachtwoord in en je logt in. Nu zit je in de achterkant van de website, waar je alle aanpassingen kunt doen en jouw website kunt vormgeven.

Inloggen in WordPress

WordPress website kosten

Je bent nu al een tijdje aan het lezen, en ik kan me zo voorstellen dat het allemaal moeilijk klinkt. Je wilt je veel liever bezig houden met hetgeen waar je goed in bent, en zou dit liever door een ander willen laten doen.

Zoek dan niet verder, want je merkt het tijdens het lezen van dit artikel dat ik precies weet waarover ik praat. Ik maak voor jou een super gave website, die exact aansluit bij jouw wensen. Ook zorg ik dat niet alleen voor een mooie website, maar ook voor een effectieve website. De leads vliegen om je oren 😉

Iedereen heeft zo zijn eigen wensen, daarom heb ik 4 pakketten waar je uit kunt kiezen. Bekijk welk pakket het beste bij jou past. Heb jij wensen die je er niet bij ziet staan? Ook maatwerk is geen probleem, vul dan het contactformulier in.

WordPress thema kiezen

Om je website vorm te geven maak je gebruik van een thema. Standaard is het WordPress thema geïnstalleerd. De functionaliteiten in dit thema zijn heel erg basic, en als je echt een goede website wilt maken zul je moeten kiezen voor een ander thema met uitgebreidere functies. Dit geeft je veel meer vrijheid om jouw website vorm te geven zoals je voor ogen hebt. Er zijn  veel gratis thema beschikbaar die je kunt vinden onder: weergave -> thema’s -> nieuwe toevoegen.

Zelf gebruik ik altijd het betaalde Divi thema van Elegant Themes. In dit thema zitten heel veel functies wat het voor mij ideaal maakt om een mooie website te maken. Al de websites die ik gemaakt hebt, zijn in dit thema gemaakt. Je hebt een grote vrijheid over de layout en kunt alles hele gemakkelijk visueel bouwen.

Er zijn ook nog andere goede thema’s beschikbaar die het maken van een website makkelijker maken. Dus de keuze voor een thema is geheel aan jou 😉

Bekijk hieronder een korte video hoe gemakkelijk je een website met Divi kunt bouwen.

Basis instellingen

Zodra je het thema hebt geïnstalleerd begin je met de basis instellingen van je website. Deze instellingen kun je aan de linkerkant in de achterkant van de website vinden. Hier kun je alleen de basis instellingen doen. We lopen de belangrijkste instellingen even door.

Algemeen

Bij de algemene instellingen begin je met het instellen van de site titel. Beschrijf in een paar woorden waar jou website over gaat. Een goede titel is belangrijk omdat dit ook meetelt in de SEO waarde van je website

Hierna volgt de ondertitel, waarmee je extra ruimte krijgt om iets over de website neer te zetten. Gebruik een andere tekst voor de ondertitel. Ook deze telt mee in de SEO waarde van je website.

De volgende 2 instellingen die je kunt doen zijn de WordPress URL en siteadres. In deze regels stel je in of je in de adresbalk van je browser wel of geen www wordt weergegeven. Ook moet je het type verbinding aangeven. Als je website is beveiligd met een SSL certificaat vul je het volgende in: https://www.jouwdomein.nl en als je nog geen SSL certificaat hebt geïnstalleerd haal je de S van https er af. Bij beide regels vul ik hetzelfde in.

Bij het e-mail adres vul je een e-mail adres in. Dit is puur voor administratieve doeleinden dus wordt niet gebruikt om binnengekomen aanvraagd oid naar toe te sturen. Voor anderen is dit mail adres ook niet te achterhalen.

Als je een ledensite aan het bouwen bent zet je het vinkje bij lidmaatschap aan. Als dit niet het geval is, dan laat je hem uit staan en kun je de volgende stap overslaan. Bij het bouwen van een lidmaatschap site kun je onder het vinkje invullen wat de standaard rol is die iemand toegewezen krijgt zodra hij zich inschrijft.

Bij taal vul je de gewenste taal in hoe de achterkant van de website wordt weergegeven en bij tijdsnotatie vul je (voor een Nederlandse website) Amsterdam in. De datum en tijdsnotatie kun je invullen zoals je zelf graag wilt. Datzelfde geldt voor op welke dag de week begint.

Algemene WordPress instellingen

Schrijven

Bij de instellingen voor schrijven hoef je niets te veranderen. Hier stel je de standaard categorie in voor blogs die je schrijft. Ook het berichtformaat en e-mail instellingen vul je hier in, maar dit staat in 99% van de gevallen al goed. Het is wel verstandig om hier even rond te kijken zodat je ook ziet wat je in dit gedeelte kunt vinden.

Lezen

Aan de leesinstellingen hoeft niet veel gewijzigd te worden. Er zijn hier maar 2 belangrijke instellingen die je moet aanpassen. Je kunt hier instellen wat er op je home pagina moet worden getoond. Als je een blog website maakt kun je hier je laatste berichten laten zien. Maar je kunt er ook voor kiezen om hier een ‘statische’ pagina te laten zien.

Mijn voorkeur heeft het om een statische pagina te laten zien. Zo ben je veel flexibeler wat er op de pagina komt te staan. Ook als je een website hebt gemaakt puur om blogs op te schrijven.

Als je een pagina hebt gemaakt kun je hier kiezen voor de pagina die je als home pagina wilt laten zien. Verder op laat ik zien hoe je een pagina maakt, en zodra je een home pagina hebt gemaakt, kun je hier instellen dat deze als homepagina moet worden getoond.

Leesinstellingen WordPress
Er is nog een tweede belangrijke instelling. Die staat helemaal onderaan, en dat is de zoekmachine zichtbaarheid. Hier kun je de zoekmachines blokkeren om de inhoud van jouw website te lezen. Standaard staat deze optie uitgevinkt, dus kunnen zoekmachines jouw website indexeren.

Maar als je website nog niet af is, dan is het verstandig om deze optie aan te vinken. Zo voorkom je dat Google allerlei informatie uit jouw website toont die je helemaal niet wilt. Zodra je website klaar is, vink je deze optie weer uit en kan Google jouw content lezen en tonen in de zoekresultaten.

Discussie

In het tab discussie kun je de reactie instellingen regelen. Omdat ik gebruik maak van het Divi thema, sla ik deze instelling vaak over. In Divi kun je de meeste instellingen zelf inregelen, waardoor de standaard instellingen bijna altijd goed staan. Het enige wat ik wel controleer is dat er een vinkje staat bij de regel dat een reactie eerst moet worden goedgekeurd voordat hij wordt geplaatst. Zo voorkom je allemaal spam reacties die jouw website vervuilen.

Reactie instellingen

Media

Bij de media instellingen geef je de maximale grootte van je afbeeldingen in. Je hebt drie verschillende maten afbeeldingen. De thumbmail, gemiddelde en grote afbeelding. De afbeelding zal nooit groter worden dan de afmeting die je hier neerzet.

De standaard afmetingen die ik altijd gebruik zijn

  • Thumbmail 150x150px
  • Gemiddelde 800x800px
  • Groot 1920x1920px

Zo voorkom ik dat afbeeldingen veel te groot worden opgeslagen, wat ten koste gaat van de snelheid van de website.

Permalinks

Bij de permalinks instellingen kun je instellen hoe de URL van jouw blog er uit komt te zien. Als je voor het eerst hier komt, zal hij op de standaard instelling staan, wat inhoud dat WordPress er een rare link van maakt met nummers en cijfers. Voor jouw bezoeker zal dit er raar uitzien, dus dat wil je niet.

Ook voor Google is het niet verstandig om de standaard instellingen te gebruiken. Als je in je URL goed zet waar de pagina over gaat, zal dat alleen maar positieve gevolgen hebben voor jouw positie in de zoekresultaten.

Permalink instellingen WordPress
Ik zet het selectievakje altijd op aangepast en zet in het invulveld de volgende tekst: /%category%/%postname%. Als je dit invult zeg je tegen WordPress dat hij de volgende informatie in de link moet zetten. Nadat het domein zet hij eerst de categorie neer waar het blogartikel over gaat, en naast de category zal hij de naam van het artikel plaatsen. De verdere instellingen op deze pagina hoef je niets mee te doen.

Privacy

Als laatste onderdeel van de basis instellingen heb je het kopje privacy. Hier kun je tegen WordPress vertellen op welke pagina jouw privacyverklaring staat. Zo’n verklaring is verplicht als je gegevens verzameld van bezoekers. Dus als iemand een aanvraag via jouw website kan doen of als je cookies gebruikt ben je verplicht zo’n pagina te hebben en hier te selecteren welke pagina dat is.

Privacyinstellingen

Website layout

Omdat ik gebruik maak van het Divi thema, is het lastig om exact voor te schrijven hoe de layout instellingen moeten staan. Niet bij ieder thema heb je dezelfde instellingen. Er zijn wel een aantal basis instellingen die bij elke WordPress website hetzelfde zijn, die zal ik even doorlopen.

De basisinstellingen doe je onder het kopje Weergave -> Customizer. 

Het is verstandig goed na te denken voor welk lettertype je kiest. Er zijn vaak mooie lettertypen maar die moeilijk leesbaar zijn. Die kun je beter niet kiezen. De beste lettertypen die heel goed leesbaar zijn: Montserrat, Roboto en Lato. Dit zijn heldere lettertypen, die van een beeldscherm makkelijk te lezen zijn.

Kies ook voor een goede tekstgrootte. Vroeger werd er vaak 12px of 14px gebruikt, maar tegenwoordig is dat uit den boze om dat soort kleine tekstgrootte te gebruiken. De meest standaard grootte is nu 18px, maar ik zie al veel websites die gebruik maken van een tekstgrootte van 20px. Dus ik vermoed dat we in toekomst die grootte veel meer tegen gaan komen.

Logo + favicon

In de Customizer stel je ook het logo en favicon in. Dit geeft een bezoeker vertrouwen zodra hij jouw website bezoekt. Als je geen logo hebt, is dat niet heel erg. Maar een favicon is wel heel belangrijk om te hebben op je website. Het geeft een bezoeker een stukje vertrouwen over de website die hij bezoekt, jouw website dus.

Wat een favicon is? Een favicon zie je altijd links bovenin de tabbladen die je open hebt staan op je internet browser. Een favicon is eigenlijk een logo in het klein. De maximale afmeting van een favicon is 512x512px, maar let op omdat ie heel erg verkleint wordt zul je geen tekst kunnen lezen. Hou het dus alleen bij een plaatje.

WordPress plugins

Bij het bouwen van een website kom je er achter dat er een aantal functies niet in het thema zitten. Om je website uit te breiden met die functies kun je extra plugins installeren. Je kunt de plugins installeren via: plugins -> nieuwe plugin -> plugin uploaden (als je de plugin als .zip bestand hebt) of zoek naar een plugin. Je hebt gratis en betaalde plugins. Een betaalde plugin zul je niet vinden via de beschreven methode, maar die koop je en kun je daarna uploaden naar je website.

Voor je website is het belangrijk dat je alleen plugins installeert die je ook daadwerkelijk nodig hebt. Elke plugin die je installeert ‘vervuilt’ je website met een stukje extra code waardoor die iets trager wordt. Ook kan het zijn dat er plugins met elkaar conflicteren, waardoor je website in het ergste geval niet meer werkt.

Pas dus op welke plugins je installeert. Een stelregel die ik zelf altijd hanteer is dat een plugin die ik installeer minimaal een 4 sterren rating moet hebben en meer dan 50.000 actieve installaties. Zo weet ik zeker dat ik geen slechte plugin installeer die door een hobbyist in elkaar is geknutseld.

Beste WordPress plugins

Elke website heeft een andere doel. Maar er zijn een aantal plugins die je altijd zou moeten installeren, omdat die elke website naar een hoger niveau brengen. Er zijn bijvoorbeeld plugins die ervoor zorgen dat jouw website sneller wordt geladen of plugins die je veel belangrijke informatie laten toevoegen waardoor Google jouw website begrijpt en daardoor jouw website hoger in de zoekmachine zal laten zien.

De beste WordPress plugins heb ik hieronder uitlicht. Al deze plugins zijn gratis te downloaden. Ik heb de link er direct even bijgeplaatst. Bij een aantal plugins kun je voor de betaalde versie kiezen waardoor je nog meer functionaliteiten krijgt. Ikzelf gebruik alleen de gratis versie, maar de keuze is aan jou.

Thumbs up voor de beste WordPress plugins

Yoast SEO

De beste plugin die er is, dat is de Yoast SEO plugin. Deze plugin helpt je bij het vindbaar maken van je website. Dat dit één van de populairste plugins is kun je wel zien aan het aantal x dat hij is gedownload, meer dan 5 miljoen actieve installaties.

Zodra je deze plugin hebt geïnstalleerd zie je aan de linkerkant dat er een kopje is toegevoegd met SEO. Hier kun je de Yoast plugin instellen.

Je kunt met deze plugin al je belangrijke SEO instellingen doen waardoor Google de pagina’s beter begrijpt, je krijgt tips over de lengte van je content en waar je bepaalde focus woorden moet plaatsen. Je kan de plugin een inhoudsopgave laten maken en die aan Google geven zodat de zoekmachine direct weet welke pagina’s zich allemaal op de website bevinden, wat resulteert in een beter ranking.
Header van Yoast SEO plugin
Vaak zijn de standaard instellingen van deze plugin al juist geconfigureerd. Een aantal instellingen loop ik even langs. Onder het kopje Seo -> Algemeen -> Webmastertools zie je hoe je de search console van Google kunt koppelen aan jouw website. Onthoud deze instelling, want verderop in dit artikel leg ik uit waar je de code vandaan haalt die je hier moet invullen.

Onder het kopje Seo -> Zoekweergave zijn nog een aantal basisinstellingen die je moet instellen. Zo moet je vertellen of je een bedrijf bent of een persoon. Wat de bedrijfsnaam is, en eventueel het bedrijfslogo. Hou er rekening mee dat dit allemaal meetelt in de SEO waarde van jouw website.

De inhoudsopgave waar ik het net over had, noem je een sitemap. Je kunt van heel veel verschillende dingen een sitemap laten maken door deze plugin. Standaard laat ik alleen van mijn (blog)berichten en pagina’s een sitemap maken.

Om een sitemap uit te schakelen zet je simpel het schuifje van: toon … in zoekresultaten om van ja naar nee. De onderdelen die ik op nee zet zijn: onder taxonomieën alle onderdelen, en onder ook archieven ook alle onderdelen.

De laatste instelling die je hier kunt doen is een kruimelpad. Je ziet dit veel op websites, en vertelt zo aan je bezoeker hoe diep hij zich in jouw website bevindt. Zelf gebruik ik dit lang niet voor al mijn websites. Maar soms is het een handige hulpmiddel.

Nu je de instellingen hebt gedaan, kun je de plugin gaan gebruiken in je content. Als je een pagina aanmaakt, zie je nu onder of boven de content, afhankelijk van het thema dat je gebruikt het kopje Yoast SEO staan. Je kunt hier een snippetvoorvertoning zien hoe jouw pagina er nu uitziet op Google. Om het aantrekkelijk te maken kun je dit aanpassen.

Kruimelpad instellen Yoast SEO plugin

Als je een pagina maakt, dan heb je een onderwerp waar de pagina over gaat. Dit kun je aan de plugin vertellen, zodat hij straks kan zeggen of je pagina zo optimaal mogelijk is gemaakt voor dat onderwerp. Je vertelt dit door het kopje Focus keyphrase of zoekwoord te openen. Als je dit geopend hebt kun je als eerste hier het belangrijkste zoekwoord van jouw pagina invullen.

zorg er altijd voor dat je zoekwoord ook voorkomt in de titel van de pagina en in de URL van de pagina.

Zodra je dat gedaan hebt, gaat de plugin de pagina analyseren en vertelt je wat er goed is op de pagina en waar je kunt verbeteren. Nadat je een focus zoekwoord hebt uitgekozen en ingevuld ga je de snippetvoorvertoning bewerken.

Je klikt op snippet bewerken. Hier ga je 2 dingen aanpassen, de SEO-titel en de Meta-omschrijving. Schrijf als titel een goede titel die uitnodigt om op te klikken. Zorg er hier ook weer voor dat je het focus zoekwoord in de titel zet, en het liefst zo ver mogelijk vooraan.

Snippet yoast plugin

Bij de Meta-omschrijving geldt het eigenlijk precies hetzelfde, maar hier heb je iets meer ruimte om een tekst kwijt te kunnen. Het zoekwoord zover mogelijk vooraan, een uitnodigende tekst met een duidelijk call-to-action in de tekst verwerkt.

Bij het tandwiel aan de linkerkant kun je nog aan Google vertellen of deze pagina opgenomen mag worden in de zoekresultaten. Als je een pagina maakt waar ze een gratis E-book kunnen downloaden wil je wel dat ze zich vooraf inschrijven voordat ze op deze pagina terecht komen. Daarom blokkeer je Google voor deze pagina, en zet je de optie: sta zoekmachines toe om deze pagina te tonen in zoekresultaten op nee. En dit doe je hetzelfde met moeten zoekmachines links volgen op deze pagina.
Indexeerbaarheid van webpagina

Zodra je de pagina helemaal af hebt kijk je naar de analyse die de plugin heeft gedaan. Je kijkt eerst naar het kopje Focus keyphrase/zoekwoord open. Je bekijkt de aanbevelingen en het beste kun je zoveel mogelijk nog in de pagina verwerken. 

Zodra je dit gedaan hebt bekijk je ook de readability/leesbaarheid van je pagina. Yoast SEO analyseert in dit gedeelte of de tekst voor een gemiddelde bezoeker goed en duidelijk leesbaar is, of de alinea’s niet te lang zijn en wat het taalgebruik is. Je ontvangt tips hoe je dit punt kunt verbeteren.

Je ziet voor beide analyses een emoticon staan. Een rood gezicht geeft aan dat je dringend verbeteringen moet doorvoeren, een oranje gezicht geeft aan dat er belangrijke verbeteringen zijn en een groen gezicht geeft aan dat de pagina acceptabel is
Analyse van pagina met Yoast plugin

Smush afbeeldingen verkleinen

Een andere plugin die niet mag ontbreken als je een website bouwt is de Smush plugin. Deze zorgt ervoor dat de afbeeldingen die jij op de website zet verkleind worden, wat ervoor zorgt dat je website veel sneller wordt.

Je kunt deze plugin aan de linkerkant vinden onder het kopje Smush. Je klikt hier op en komt standaard in het Bulk Smush menu. Hier kun je een aantal instellingen doen voor het optimaliseren van de afbeeldingen. Als eerste geef ik altijd aan dat mijn bestanden direct tijdens uploaden moeten worden gemushd. Daarnaast geef ik de afmetingen aan die geoptimaliseerd moeten worden. Ik gebruik hier altijd de medium, large en medium-large afmeting.

Zodra je deze instellingen hebt gedaan kun je de afbeeldingen optimaliseren. Omdat het een gratis plugin is kun je maar optimalisaties tegelijk doen. Dat lijkt veel maar als je elke afbeelding 3x verkleind kun je dus zo’n 17 afbeeldingen tegelijk doen. Het handige van deze plugin is dat als hij aan het maximum van 50 zit, dat je direct weer opdracht kunt geven voor de volgende 50.

Autoptimize website snelheid

Iedere internet gebruiker heeft er een hekel aan: een website die heel traag laad waar je telkens overal op moet wachten. Om dat te voorkomen installeer je de plugin Autoptimize. Dit is een plugin die de snelheid van je website enorm verbetert.

Autoptimize is een zogenoemde caching plugin. Die slaat de gegevens van de website op in een server. Zodra er een bezoeker op jouw website komt, wordt er verbinding gemaakt met de server, en omdat die al precies weet wat hij moet tonen, laat hij de pagina heel snel zien.

Als je geen caching gebruikt moet bij ieder bezoek je hele pagina worden gelezen door de browser voordat hij kan worden getoond aan je gebruiker. Daardoor heb je een veel langere laadtijd, en vaak ook veel bezoekers die afhaken.

Omdat iedere website anders kan ik niet exact vertellen wat voor jouw website de beste instellingen zijn. Ik laat wel een aantal basis instellingen zien die altijd werken.

Het instellen van deze plugin is wel iets waar je goed bij moet opletten. Als je hem verkeerd instelt kun je de layout van je website breken, waardoor je website niet meer getoond wordt. Als je niet goed weet wat je doet, kun je het instellen beter over laten aan iemand die er voldoende verstand van heeft.

Het laatste wat je bij deze plugin af en toe moet doen is de cache legen. Anders laat hij niet de nieuwe content zien die je hebt geplaatst. En als de cache vol raak, heeft dit ook weer gevolgen voor de snelheid van de website. Al met al een goede plugin, maar wel één waarbij je goed moet blijven opletten.

Redirection

De redirection plugin is een belangrijke plugin voor jouw website. Stel je hebt 2 pagina’s die je met elkaar gaat samenvoegen. De niet gebruikte verwijder je, maar Google laat deze pagina nog steeds in de zoekresultaten zien. Een bezoeker klikt erop en komt dan op 404 pagina. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

In deze plugin kun je instellen dat al het bezoek dat op de pagina komt die verwijdert is wordt doorgestuurd naar de nieuwe pagina. Het instellen is heel simpel. Je kunt deze plugin vinden onder Gereedschap -> Redirection.

Zodra je hem geopend hebt, druk je bovenin de knop op add new. In de het bovenste veld vul je de URL in van de pagina die verwijdert is, en in het onderste veld vul je de URL in van de pagina waarnaar het bezoek moet worden doorverwezen. Je klikt op add redirect, en je bezoek wordt doorgestuurd.

Een redirect aanmaken met redirection

Content maken en plaatsen

Om daadwerkelijk bezoekers naar jouw website te trekken zul je informatie op je website moeten hebben. Alle informatie op een website wordt ook wel content genoemd. Aan de hand van wat er op jouw website staat zal Google een afweging maken op welke positie in de ranking je terecht zult komen.

Het is belangrijk bij het plaatsen van content om voor een zo goed mogelijk artikel te gaan. Ik heb een marketeer wel eens horen zeggen dat het bijna pijn moet doen om die informatie gratis op je website te zetten, zo goed moet de informatie zijn. Dit is even een klein uitstapje naar wat voor teksten je op een website moet zetten

Het plaatsen van teksten op een website is eigenlijk heel gemakkelijk. Zeker als je werkt met een visual builder zoals ik met Divi doe. Maar ook als je daar niet meer werkt is het nog steeds vrij makkelijk om een tekst op je website te zetten, alleen ben je dan minder vrij om de tekst zo vorm te geven zoals je zelf wil.

Hiernaast een video hoe je met de Divi visual builder content aan de pagina toevoegt met een tekst module.

Als je een pagina aanmaakt ga je naar pagina -> nieuwe pagina. Bovenin geef je de naam van de pagina aan. Het is belangrijk hier een goede titel neer te zetten, want deze telt mee in je SEO waarde. Nadat je dat gedaan hebt zie je dat WordPress onder de titel een URL heeft aangemaakt. Als je deze nog wilt wijzigen klik je op bewerken en vul je in hoe je wilt dat de link eruit ziet.

Nadat je dit gedaan hebt kun je aan de rechterkant nog wat standaard instellingen doen. Een belangrijke is het kopje hoofd. Hier kun je instellen dat een andere pagina het hoofd is van deze pagina, waardoor je eigenlijk zegt dat deze pagina een uitbreiding is van de hoofdpagina. Voor Google is dit heel handig omdat de zoekmachine jouw website dan beter begrijpt en toont aan jouw doelgroep.

Als je dit gedaan hebt kun je teksten, en afbeeldingen toevoegen aan je website. Hoe dit moet werkt eigenlijk vanzelf. Je kunt kiezen om als tekst te schrijven en visueel. Als je voor visueel kiest zie je direct hoe een bezoeker het ook op jouw website ziet. Als je voor tekst kiest, dan moet je het in code schrijven, zoals. De tekst die je hier tussen zet wordt dan in een aparte paragraaf geplaatst.

Onderliggende pagina in WordPress

Visueel een WordPress website bouwen

Een wordpress website bouwen is het makkelijkst als je werkt met een thema die beschikt over een visual builder. Op die manier kun je exact zien hoe de pagina er uit komt te zien voor jouw bezoeker. Als je net zoals ik met Divi werk heb je de beschikking over één van de beste visual builders. Je kunt dan heel gemakkelijk blokken en rijen toevoegen aan de pagina. Per rij kun je instellingen uit hoeveel modules die moet bestaan. Wat bijvoorbeeld heel goed werkt is  een foto naast een tekst te plaatsen zodat je de informatie direct met een sprekende afbeelding kunt uitbeelden. Op deze pagina zie je dat ook vaak terugkomen.

Bij een referentie pagina kun je een aantal logo’s naast elkaar zetten, waardoor ze ook direct mooi zijn uitgelijnd, of zoals ik doe bij mijn projecten pagina, laat ik 3 door mij gemaakte websites naast elkaar zien, wat zorgt voor een heel gaaf design.

Zo heb je met een visual builder heel veel vrijheid om de website precies zo in te richten zoals jij dat graag wilt. Er zijn meer mogelijkheden dan wat ik zou kunnen opnoemen. Als je een indruk wilt wat je met een visual builder kan doen, hoef je alleen maar op deze website rond te kijken om een idee te krijgen wat er mogelijk is.

Livegang website

Nadat je alle stappen doorlopen, je genoeg content op je website hebt en je tevreden bent over het resultaat, kun je live gaan. Als je net als ik gebruik maakt van een andere hosting partij dan waar het domein geregistreerd is, ga je nu de DNS doorverwijzen zoals ik in het begin van dit artikel heb uitgelegd. Het doorverwijzen van de DNS kan afhankelijk van de tijd die je hebt ingesteld even duren voordat hij zichtbaar is.

Zodra je de DNS verwijzing heb gedaan ga je als eerste naar de leesinstellingen van de website die je vindt onder: Instellingen -> lezen. Hier vink je de optie blokkeer zoekmachines om deze website te indexeren uit. Nu kan Google jouw website indexeren en hem een plaats in de ranking geven.

Robots.txt en .htaccess bestand aanpassen

Nu moet je in het .htaccess en robots.txt bestand van je website een code zetten die ervoor zorgt dat hij nog sneller wordt geladen en geef je Google aanwijzingen voor het lezen van je website. Je kunt deze bestanden .htaccess vinden onder: SEO -> Extra -> Bestandsbewerker.

Bekijk hiernaast welke code je in de bestanden moet zetten.

 

.htaccess code

In het .htaccess bestand zet je de volgende code:

ExpiresActive on
ExpiresDefault “access plus 1 month”

# CSS
ExpiresByType text/css “access plus 1 year”

# Data interchange
ExpiresByType application/json “access plus 0 seconds”
ExpiresByType application/xml “access plus 0 seconds”
ExpiresByType text/xml “access plus 0 seconds”

# Favicon (cannot be renamed!) and cursor images
ExpiresByType image/x-icon “access plus 1 week”

# HTML components (HTCs)
ExpiresByType text/x-component “access plus 1 month”

# HTML
ExpiresByType text/html “access plus 0 seconds”

# JavaScript
ExpiresByType application/javascript “access plus 1 year”

# Manifest files
ExpiresByType application/x-web-app-manifest+json “access plus 0 seconds”
ExpiresByType text/cache-manifest “access plus 0 seconds”

# Media
ExpiresByType audio/ogg “access plus 1 month”
ExpiresByType image/gif “access plus 1 month”
ExpiresByType image/jpeg “access plus 1 month”
ExpiresByType image/png “access plus 1 month”
ExpiresByType video/mp4 “access plus 1 month”
ExpiresByType video/ogg “access plus 1 month”
ExpiresByType video/webm “access plus 1 month”

# Web feeds
ExpiresByType application/atom+xml “access plus 1 hour”
ExpiresByType application/rss+xml “access plus 1 hour”

# Web fonts
ExpiresByType application/font-woff “access plus 1 month”
ExpiresByType application/vnd.ms-fontobject “access plus 1 month”
ExpiresByType application/x-font-ttf “access plus 1 month”
ExpiresByType font/opentype “access plus 1 month”
ExpiresByType image/svg+xml “access plus 1 month”

 

## ENABLE GZIP COMPRESSION ##
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript
## ENABLE GZIP COMPRESSION ##
## LEVERAGE BROWSER CACHING ##

## LEVERAGE BROWSER CACHING ##

Robots.txt code

In het robots.txt bestand zet je de volgende code:

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/
Allow: /wp-admin/admin-ajax.php

SSL certificaat

Nu je dit allemaal hebt gedaan is het heel belangrijk om een SSL certificaat voor je website te regelen. Omdat ik bij Siteground mijn hosting heb afgesloten zit dit er standaard bij, maar dat is niet bij alle hosting providers zo.

Voor degene die ook Siteground gebruiken laat ik onderstaande video zien hoe je de let’s encrypt SSL certificaat instelt voor jouw website. Als je dit gedaan hebt krijg je ook een slotje bovenin de browser te zien, waarmee je de bezoeker aangeeft dat je website veilig is.

Zodra je website een SSL certificaat heeft, moet je nog instellen dat hij altijd voor de https versie kiest. Je moet hiervoor twee dingen instellen. Je gaat eerst naar Instellingen -> Algemeen. Hier vul je bij het WordPress adres en siteadres https i.p.v. http in.

Je zult nu opnieuw moeten inloggen. Nadat je ingelogd ben ga je naar SG optimizer aan de linkerkant (als je ook webhosting hebt van siteground) en gaat naar environment optimization. Bij Enable HTTPS zet je de schuif op aan, en nu wordt alles op je website via https getoond.

Google Tagmanager

Zodra je website live is wil je graag bezoekers naar je website hebben. Google heeft een heel aantal handige tools die je kunt gebruiken om bezoekers naar je website te ‘lokken’ en om het bezoek te analyseren. Voor alle tools van Google die je op je website installeert moet je een stukje code in je website zetten. Maar als je meerdere tools wilt, krijg je ook veel extra code.

Daarom heeft Google de Tagmanager in het leven geroepen. Alle tools koppel je in de Tagmanager aan elkaar, en vervolgens zet je alleen de code van de Tagmanager in je website. Als je dan later een tag wilt toevoegen, wordt dit ook automatisch in je website verwerkt.

Koppelen aan website

Als je de Google Analytics tag hebt ingesteld kun je de Tagmanager koppelen aan jouw website. Voor elk thema zal dat op een andere manier moeten, daarom laat ik zien hoe je dit bij Divi doet. Je vindt de codes die je nodig hebt in de Tagmanager onder: Beheer -> Container -> Google Tagmanager installeren. Hier zie je 2 codes staan, één die je in de sectie moet plaatsen en één die in de sectie moet worden geplaatst.

Je gaat nu naar je website en klikt links onderin op Divi -> Thema opties -> Integration. In het bovenste gedeelte vul je de eerste () code in en in het 2 veld vul je de tweede () code in. Zodra je op opslaan klikt is Google Tagmanager gekoppeld aan je website.

Google Tagmanager integratie met Divi

Google Analytics

De meest bekende tool van Google is Analytics. Deze tool houd nauwkeurig bij hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest, via welk medium ze kwam en nog veel meer. Zo kun je precies zien hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest en ook wat je top pagina’s zijn en degene die wat minder worden bezocht.

Zo kun je de goede pagina’s nog beter maken en de slechte pagina’s verbeteren om meer bezoekers naar je website te trekken en ze te verleiden tot het doen van een aanvraag.

Om deze tool aan je Tagmanager te koppelen moet je eerst een account van Google Analytics hebben. Maar als je een Gmail account hebt ben je al heel ver. Het aanmaken van een account is vrij simpel.

Nu je dit gedaan hebt moet je analytics koppelen aan de Tagmanager. Je doet dit door in de Tagmanager de klikken op tags en dan op nieuw. Bovenin het scherm geef je de tag eerst een naam, in het geval van Analytics zou ik hem noemen: 1.0 Google Analytics.

Daarna klik je op tagconfiguratie en opent zich aan de rechterkant een scherm. Hier kies je Google Analytics – Universal Analytics. Bij Google Analytics instellingen vul je de code van Analytics. Op de foto kun je zien waar de je code kunt vinden.

Nu moet je een trigger instellen. Een trigger wil zeggen dat je vertelt wanneer deze tag moet worden geactiveerd. Je drukt op kies trigger om deze tag te activeren. Je vooraf ingestelde triggers verschijnen, en je kiest hier voor all pages. Dit zorgt ervoor dat de tag op alle pagina’s wordt geactiveerd. Zodra je alles hebt opgeslagen klik je bovenin op verzenden. Je geeft nu een korte omschrijving welke tags je hebt ingesteld zodat je het later makkelijk kunt terug vinden, en klik op publiceren, waarmee de tag wordt geactiveerd.

Google Search Console

De Search Console van Google is ook een handig middel om een goede analyse van je website te kunnen maken. In deze tool kun je zien hoevaak jouw website is getoond door Google aan een bezoeker. Zo krijg je dus een goed inzicht hoe jouw potentiële doelgroep zoekt.

Om dit te gebruiken moet je ook hiervoor een account aanmaken. Eigenlijk is het niet een account aanmaken, maar toevoegen aan je account. Zo kun je straks met één account in alle tools van Google.

Zodra je een account hebt, stel je in om welke website het gaat. Nadat je dit hebt ingevuld wil Search Console jouw website verifiëren, of jij wel de eigenaar bent. Je doet dit door een stukje code te plaatsen in de Yoast SEO tool. In dit artikel had ik al aangegeven dat je nog een code moest plaatsen.

Je krijgt de code door op verifiëren te drukken. Standaard staat hij op de aanbevolen methode, maar je klikt naar het tabblad alternatieve methode. Je ziet onder de HTML tag een hele rij getallen en letters staan. De code ziet er ongeveer zo uit als op de foto hiernaast. Deze code kopieer je en plak je in de webmastertools van Yoast. Die kun je vinden onder: SEO -> Algemeen -> Webmastertools -> Google verificatie code. Nadat je de code geplakt hebt, druk je in search console op verifiëren, waarna Search Console zal aangeven dat je website nu is gekoppeld.

Tot slot

In dit mega artikel heb ik alle stappen met je doorlopen welke nodig zijn om een website te maken. Als je alle stappen zorgvuldig volgt is het heel goed te doen om zelf een website te ontwerpen waar je tevreden over bent. Om het je zelf makkelijk te maken raad ik je aan om een goed thema te kiezen waar je gebruikt kunt maken van een visual builder. Ik kan je het Divi thema nogmaals sterk aanbevelen, maar er zijn ook andere thema’s waar je prima een goede website mee kunt bouwen.

Als je na het lezen van dit artikel het niet meer ziet zitten om zelf een website te maken, kun je dit ook laten doen. Een website laten maken kost allang niet meer wat het vroeger koste. Alles is natuurlijk afhankelijk van welke functies je allemaal op je website wilt hebben.

Websites maken is voor mij het mooiste wat er is, ik zou het super gaaf vinden om voor jou een website te mogen maken. Als je na dit artikel overtuigd bent dat ik een goede website voor jou kan maken, klik dan op de button hieronder.

Website maken uitbesteden
Heb je iets aan dit artikel gehad? Heb je nu zelf een website gemaakt? Of heb je gewoon een vraag, laat het me weten in de comments.

Vraag stellen

Vragen? Stel hieronder je vragen en je ontvangt zo snel mogelijk antwoord van me.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.