Selecteer een pagina

WordPress website maken

Een wordpress website maken achter de laptop aan de keukentafel
12.01.2019
Johan van Es - SEO specialist
Johan van Es

Handleiding WordPress website maken

in dit artikel leg ik in 10 stappen uit hoe je zelf een eigen WordPress website kunt maken. Als je al deze stappen volgt, heb je de basis techniek van jouw website op 100% orde. Daarna hoef je alleen maar waardevolle extra content toe te voegen aan de website.

Wil je dit liever uitbesteden? Geen probleem. Ik maak voor jou een website waarbij de basis techniek 100% in orde is. Jij hoeft alleen nog maar content toe te voegen. Vul het contactformulier in voor een afspraak.

Wat is WordPress?

WordPress is het meest gebruikte Content Management Systeem(CMS) wereldwijd waar websites in gemaakt worden. Van oorsprong is WordPress op de markt gekomen als blog systeem, maar al snel werden ook vele andere type website in dit CMS gemaakt. WordPress geeft je enorm veel vrijheid om je website precies zo in te richten als je zelf wilt. Door plugins te installeren, kun je diverse extra functionaliteiten aan jouw website toe voegen. Zo kun je de website precies inrichten zoals je voor ogen had, zonder dat je een dure web bouwer nodig hebt. 

Hoe maak je een website met wordpress?

In dit artikel leg ik je exact  uit hoe je zelf een wordpress website kunt maken, die niet alleen mooi is maar ook technisch perfect in elkaar zit. Ik heb deze handleiding onderverdeeld in 10 stappen. Dat begint bij het registreren van een domeinnaam, tot het instellen van Google zodat je website ook gevonden wordt. 

  1. Thinking time
  2. Domein registeren
  3. Hosting pakket
  4. WordPress installeren
  5. Thema uitkiezen
  6. Website menu
  7. WordPress plugins
  8. Content plaatsen
  9. Livegang website
  10. Google Tagmanager

Thinking time

Voordat je gaat beginnen te bouwen aan een website moet je altijd even een stap terug doen. Waarom wil ik eigenlijk een website bouwen? En wat wordt het doel van mijn website? Als je voordat je begint met bouwen een goed overdacht plan hebt, gaat dat je enorm helpen tijdens het maken.

Je voorkomt ermee dat je heel hard gaat bouwen, en na een tijdje denkt: hmmm… waar heb ik dit ook alweer voor nodig? Dat is eigenlijk hetzelfde als dat je op een fiets springt, heel hard gaat fietsen en jezelf na een paar kilometer afvraagt waar je eigenlijk naar toe gaat.

Om jou te helpen geef ik je een aantal handvatten waar je vooraf over na moet denken voordat je gaat bouwen aan jou website. Ik noem het ook wel thinking time.

Doelgroep bepalen

Het eerste wat je moet gaan doen is het bepalen van je doelgroep. Welke bezoeker wil je graag op je website hebben. Met welk ‘probleem’ moet de bezoeker op jouw website komen?. Met andere woorden, hoe ga jij je bezoeker helpen?

Als je een doelgroep gaat kiezen, wees dan zo specifiek mogelijk. Hoe specifieker je doelgroep is, hoe makkelijker je website in te richten is. Maar ook des te makkelijker je gevonden wordt door jouw doelgroep.

 

Hierboven heb ik het over het kiezen van een doelgroep. Je denkt nu misschien, een doelgroep kies je toch niet? Een doelgroep kun je wel zeker kiezen. Door een keuze te maken wat je gaat aanbieden en op welke manier, heb je jouw doelgroep gekozen. Het kiezen van een doelgroep is ook niet anders dan duidelijk te maken waarom een klant niet bij jou moet zijn. In de video van Jos Burgers hierboven legt hij je op een leuke manier uit hoe je met het kiezen van een doelgroep moet omgaan.

Doel van de website

Zodra jouw doelgroep duidelijk is, moet je gaan nadenken over het doel van jouw website. Wil je zoveel mogelijk producten verkopen door middel van een webshop. Of wil je lead via een contactformulier. Wil je een offerte formulier verzenden via jouw website of wil je juist dat jouw bezoeker je gaat bellen?

En een vraag die daarbij hoort is: hoe ga jij jouw bezoeker op zo’n goede manier helpen dat hij ook daadwerkelijk een aankoop bij jou wil doen? Want als een bezoeker op jouw website niet geholpen wordt om zijn probleem op te lossen, zal hij ook geen aankoop of aanvraag bij jou doen.

Zoekwoorden onderzoek

Nog een belangrijke stap voordat je gaat beginnen met het maken van een WordPress website is een goed en uitgebreid zoekwoord onderzoek. Op welke zoektermen zou je graag gevonden willen worden? Welke klanten wil je op jouw website hebben? Het antwoord op die vraag heb je al voor jezelf beantwoordt, waardoor je ook direct duidelijker op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden.

Voor het kiezen van jouw belangrijkste zoekwoorden is het ook weer belangrijk om specifiek te zijn. Ik wil graag gevonden worden worden op WordPress website maken. In de zoekplanner van Google ADS vul ik deze zoekterm in, en ik krijg suggesties waar ook op gezocht wordt naast mijn ingevulde zoekterm. Deze termen verwerk je op de pagina, waardoor je hoger in Google komt.

Zoekwoord onderzoek

Of je bent een loodgieter uit Woerden, die vooral lokaal zijn klanten wil hebben. Je zoekt dan op loodgieter Woerden, en dan krijg je allerlei suggesties waar jouw doelgroep ook op zoekt. Verwerk de top 10 uit de lijst op jouw website, dit zorgt voor een betere vindbaarheid op de zoekterm: loodgieter Woerden. Dat heeft met semantiek te maken. In mijn artikel over SEO leg ik dit dieper uit. 

Om een goed zoekwoord onderzoek te doen kun je gebruik maken van een aantal tools. Als eerste bekijk je een aantal websites van jouw concurrenten. Hoe hebben zij hun website ingericht en waar zijn ze goed in? Niet om hun te kopiëren, maar om te leren van de goede dingen. En de wat mindere dingen op de site te verbeteren.

Daarnaast maak je gebruik van Autocomplete van Google. Je typt boven in de balk jouw zoekwoord en zet daar een spatie achter. Google geeft dan suggesties waar ook naar gezocht wordt door gebruikers. Verwerk de termen die bij jou doelgroep passen op jouw pagina.

Afbeelding hoe Google autocomplete werkt
Vervolgens gebruik je Google Suggest tijdens het zoeken naar belangrijke zoekwoorden. Typ je belangrijkst zoekwoord in op Google en druk op enter. Onderin de pagina vind je een aantal suggesties van Google waar andere gebruikers ook naar zochten die dat zoekwoord in typten op Google. De relevante zoekwoorden hiervan, verwerk je ook in de pagina om op die manier een zo compleet mogelijk artikel te maken.

Als laatste kun je de zoekplanner van Google Ads gebruiken. Vul hier je zoekwoord in en bekijk de eerste 10 resultaten. De termen die hier gebruikt worden zijn sterk verwant aan jouw zoekwoord. Verwerk ook hiervan de relevante zoektermen op jou pagina.

Tijdsplanning maken

Nadat je bovenstaande stappen bent doorlopen, maak je een planning voor je website. Maak voor alle taken die je moet uitvoeren een duidelijke deadline wanneer het af moet zijn. Wanneer ga je de content schrijven? Hoeveel content wil je? Wanneer moet de site live?
Allemaal zaken die je vooraf in jouw planning moet vastleggen. Hiermee voorkom je dat je jouw website op de lange baan schuift omdat er toch geen deadline aan vast hangt. Onderschat het belang van een goede planning dus niet.

Domeinnaam registeren

Nu je goed hebt nagedacht over je doelgroep, het doel van jouw website, zoekwoord onderzoek hebt gedaan en je een goede planning hebt gemaakt, kun je beginnen met het maken van jouw eigen website.

Om te beginnen moet je eerst een domein hebben, dat noem je ook wel jouw website URL. Omdat je goed hebt nagedacht over de doelgroep, zoek je een domeinnaam uit die daar goed op aansluit. Veel domein namen zijn al bezet, maar er is altijd wel een domein naam te vinden die past bij jou website en nog niet gebruikt is.

Ik registreer mijn domeinnamen altijd bij Transip. Ze hebben een gebruiksvriendelijke interface en als je ergens tegen aanloopt, helpen ze altijd snel. Ook zijn ze niet duur per domeinnaam wat ik ook altijd prettig vindt.

Het registreren van een domeinnaam

Webhosting pakket

Naast het registreren van een domein naam moet je een hostingpakket hebben. Dit kun je direct regelen bij het registeren van een domeinnaam, maar ik geef er de voorkeur aan om de hosting bij een andere partij onder te brengen. Zo ben ik veel flexibeler bij het beheer en ben ik niet afhankelijk van één partij. Ook is los bestellen van hosting vaak goedkoper dan in een pakket met domeinnaam.

Er zijn veel partijen die hosting los aanbieden, maar de partij waar ik de beste ervaring mee heb is siteground. Voor een klein bedrag per maand heb je toch veel functies die je kunt gebruiken voor het bouwen van jouw WordPress website. Een groot voordeel wat je bij siteground hebt is dat je heel eenvoudig zelf een SSL certificaat kunt installeren, waardoor jouw website veilig is. Verderop vertel ik je nog meer over het belang van een SSL certificaat.

DNS verwijzen

Als je net zoals ik je domeinnaam ergens anders registreert dan waar je de hosting hebt gekocht, moet je de DNS (Domain Name Server) verwijzen naar je hosting partij. Om het mezelf makkelijk te maken, heb ik bij siteground een dedicated IP adres aangeschaft. Dit maakt het makkelijker om de DNS verwijzing te doen.

Je verwijst het IP adres van domeinnaam naar het IP adres van je hosting partij. Nadat je dat gedaan hebt, kan het even duren voordat de verwijzing is verwerkt. Zodra de wijziging is verwerkt, kun je via je gewone browser naar jouw website toe. Omdat WordPress nog niet is geïnstalleerd zul je nog niet veel zien.

DNS van transip naar siteground verwijzen

WordPress installeren

Nu je een domeinnaam hebt geregistreerd en de hosting hebt geregeld kun je WordPress op jouw site installeren. Via onderstaande video leg ik je stap voor stap uit hoe je dit kunt doen.

  1. Als eerste voeg je een addon domein toe.
  2. Onder het kopje auto installers zie je WordPress staan en hier klik je op.
  3. Als je iets naar beneden scrolt zie je hier: install now staan. Je klikt hierop.
  4. Bij choose protocol selecteer je: http://www.
  5. Bij choose domain kies je de domeinnaam waar je de installatie op wilt voldoen.
  6. Onder het kopje site settings vul je bij site name een pakkende naam van jouw website.
  7. Bij het veld site description zet je een korte omschrijving waar jou website over gaat.
  8. In het veld admin account staan de gebruikersnaam en wachtwoord. Standaard wordt er gekozen voor een veilige gebruikersnaam en wachtwoord. Het beste kun je deze gewoon overnemen.
  9. Bij admin email vul je het email adres in waar je op te bereiken bent als je bijvoorbeeld je wachtwoord bent verloren.
  10. Bij select Language selecteer je de taal van jouw keuze, wat in de meeste gevallen Dutch zal zijn.
  11. De overige instellingen kun je zo laten staan, en druk nu onderin op install.

WordPress wordt nu op jouw domein geïnstalleerd. Over het algemeen duurt niet maximaal een paar minuten. Zodra de installatie klaar is, kun je naar jouw website gaan. Je zult zien dat er al veel veranderd is en dat het er een stuk beter uit ziet.

Om in te loggen op jouw website ga je naar: http://www.jouwdomein.nl/wp-admin. Hier vul je jouw gebruikersnaam en wachtwoord in en je logt in. Nu zit je in de achterkant van de website, waar je alle aanpassingen kunt doen en jouw website kunt vormgeven.

Inloggen in WordPress

WordPress website kosten

Je bent nu al een tijdje aan het lezen, en ik kan me zo voorstellen dat het allemaal moeilijk klinkt. Je wilt je veel liever bezig houden met hetgeen waar je goed in bent, en zou dit liever door een ander willen laten doen.

Zoek dan niet verder, want je merkt het tijdens het lezen van dit artikel dat ik precies weet waarover ik praat. Ik maak voor jou een super gave website, die exact aansluit bij jouw wensen. Ook zorg ik dat niet alleen voor een mooie website, maar ook voor een effectieve website. De leads vliegen om je oren 😉

Iedereen heeft zo zijn eigen wensen, daarom heb ik 4 pakketten waar je uit kunt kiezen. Bekijk welk pakket het beste bij jou past. Heb jij wensen die je er niet bij ziet staan? Ook maatwerk is geen probleem, vul dan het contactformulier in.

WordPress thema kiezen

Om je website vorm te geven maak je gebruik van een thema. Standaard is het WordPress thema geïnstalleerd. De functionaliteiten in dit thema zijn heel erg basic, en als je echt een goede website wilt maken zul je moeten kiezen voor een ander thema met uitgebreidere functies. Dit geeft je veel meer vrijheid om jouw website vorm te geven zoals je voor ogen hebt. Er zijn  veel gratis thema beschikbaar die je kunt vinden onder: weergave -> thema’s -> nieuwe toevoegen.

Zelf gebruik ik altijd het betaalde Divi thema van Elegant Themes. In dit thema zitten heel veel functies wat het voor mij ideaal maakt om een mooie website te maken. Al de websites die ik gemaakt hebt, zijn in dit thema gemaakt. Je hebt een grote vrijheid over de layout en kunt alles hele gemakkelijk visueel bouwen.

Er zijn ook nog andere goede thema’s beschikbaar die het maken van een website makkelijker maken. Dus de keuze voor een thema is geheel aan jou 😉

Bekijk hieronder een korte video hoe gemakkelijk je een website met Divi kunt bouwen.

Basis instellingen

Zodra je het thema hebt geïnstalleerd begin je met de basis instellingen van je website. Deze instellingen kun je aan de linkerkant in de achterkant van de website vinden. Hier kun je alleen de basis instellingen doen. We lopen de belangrijkste instellingen even door.

Algemeen

Bij de algemene instellingen begin je met het instellen van de site titel. Beschrijf in een paar woorden waar jou website over gaat. Een goede titel is belangrijk omdat dit ook meetelt in de SEO waarde van je website

Hierna volgt de ondertitel, waarmee je extra ruimte krijgt om iets over de website neer te zetten. Gebruik een andere tekst voor de ondertitel. Ook deze telt mee in de SEO waarde van je website.

De volgende 2 instellingen die je kunt doen zijn de WordPress URL en siteadres. In deze regels stel je in of je in de adresbalk van je browser wel of geen www wordt weergegeven. Ook moet je het type verbinding aangeven. Als je website is beveiligd met een SSL certificaat vul je het volgende in: https://www.jouwdomein.nl en als je nog geen SSL certificaat hebt geïnstalleerd haal je de S van https er af. Bij beide regels vul ik hetzelfde in.

Bij het e-mail adres vul je een e-mail adres in. Dit is puur voor administratieve doeleinden dus wordt niet gebruikt om binnengekomen aanvraagd oid naar toe te sturen. Voor anderen is dit mail adres ook niet te achterhalen.

Als je een ledensite aan het bouwen bent zet je het vinkje bij lidmaatschap aan. Als dit niet het geval is, dan laat je hem uit staan en kun je de volgende stap overslaan. Bij het bouwen van een lidmaatschap site kun je onder het vinkje invullen wat de standaard rol is die iemand toegewezen krijgt zodra hij zich inschrijft.

Bij taal vul je de gewenste taal in hoe de achterkant van de website wordt weergegeven en bij tijdsnotatie vul je (voor een Nederlandse website) Amsterdam in. De datum en tijdsnotatie kun je invullen zoals je zelf graag wilt. Datzelfde geldt voor op welke dag de week begint.

Algemene WordPress instellingen

Schrijven

Bij de instellingen voor schrijven hoef je niets te veranderen. Hier stel je de standaard categorie in voor blogs die je schrijft. Ook het berichtformaat en e-mail instellingen vul je hier in, maar dit staat in 99% van de gevallen al goed. Het is wel verstandig om hier even rond te kijken zodat je ook ziet wat je in dit gedeelte kunt vinden.

Lezen

Aan de leesinstellingen hoeft niet veel gewijzigd te worden. Er zijn hier maar 2 belangrijke instellingen die je moet aanpassen. Je kunt hier instellen wat er op je home pagina moet worden getoond. Als je een blog website maakt kun je hier je laatste berichten laten zien. Maar je kunt er ook voor kiezen om hier een ‘statische’ pagina te laten zien.

Mijn voorkeur heeft het om een statische pagina te laten zien. Zo ben je veel flexibeler wat er op de pagina komt te staan. Ook als je een website hebt gemaakt puur om blogs op te schrijven.

Als je een pagina hebt gemaakt kun je hier kiezen voor de pagina die je als home pagina wilt laten zien. Verder op laat ik zien hoe je een pagina maakt, en zodra je een home pagina hebt gemaakt, kun je hier instellen dat deze als homepagina moet worden getoond.

Leesinstellingen WordPress
Er is nog een tweede belangrijke instelling. Die staat helemaal onderaan, en dat is de zoekmachine zichtbaarheid. Hier kun je de zoekmachines blokkeren om de inhoud van jouw website te lezen. Standaard staat deze optie uitgevinkt, dus kunnen zoekmachines jouw website indexeren.

Maar als je website nog niet af is, dan is het verstandig om deze optie aan te vinken. Zo voorkom je dat Google allerlei informatie uit jouw website toont die je helemaal niet wilt. Zodra je website klaar is, vink je deze optie weer uit en kan Google jouw content lezen en tonen in de zoekresultaten.

Discussie

In het tab discussie kun je de reactie instellingen regelen. Omdat ik gebruik maak van het Divi thema, sla ik deze instelling vaak over. In Divi kun je de meeste instellingen zelf inregelen, waardoor de standaard instellingen bijna altijd goed staan. Het enige wat ik wel controleer is dat er een vinkje staat bij de regel dat een reactie eerst moet worden goedgekeurd voordat hij wordt geplaatst. Zo voorkom je allemaal spam reacties die jouw website vervuilen.

Reactie instellingen

Media

Bij de media instellingen geef je de maximale grootte van je afbeeldingen in. Je hebt drie verschillende maten afbeeldingen. De thumbmail, gemiddelde en grote afbeelding. De afbeelding zal nooit groter worden dan de afmeting die je hier neerzet.

De standaard afmetingen die ik altijd gebruik zijn

  • Thumbmail 150x150px
  • Gemiddelde 800x800px
  • Groot 1920x1920px

Zo voorkom ik dat afbeeldingen veel te groot worden opgeslagen, wat ten koste gaat van de snelheid van de website.

Permalinks

Bij de permalinks instellingen kun je instellen hoe de URL van jouw blog er uit komt te zien. Als je voor het eerst hier komt, zal hij op de standaard instelling staan, wat inhoud dat WordPress er een rare link van maakt met nummers en cijfers. Voor jouw bezoeker zal dit er raar uitzien, dus dat wil je niet.

Ook voor Google is het niet verstandig om de standaard instellingen te gebruiken. Als je in je URL goed zet waar de pagina over gaat, zal dat alleen maar positieve gevolgen hebben voor jouw positie in de zoekresultaten.

Permalink instellingen WordPress
Ik zet het selectievakje altijd op aangepast en zet in het invulveld de volgende tekst: /%category%/%postname%. Als je dit invult zeg je tegen WordPress dat hij de volgende informatie in de link moet zetten. Nadat het domein zet hij eerst de categorie neer waar het blogartikel over gaat, en naast de category zal hij de naam van het artikel plaatsen. De verdere instellingen op deze pagina hoef je niets mee te doen.

Privacy

Als laatste onderdeel van de basis instellingen heb je het kopje privacy. Hier kun je tegen WordPress vertellen op welke pagina jouw privacyverklaring staat. Zo’n verklaring is verplicht als je gegevens verzameld van bezoekers. Dus als iemand een aanvraag via jouw website kan doen of als je cookies gebruikt ben je verplicht zo’n pagina te hebben en hier te selecteren welke pagina dat is.

Privacyinstellingen