Selecteer een pagina

Google SEO: 4 dingen die je moet weten

SEO tips: 4 dingen die moet weten!
11.03.2019
SEO
Johan van Es - SEO specialist
Johan van Es

Het SEO-landschap verandert voortduren en voor degene die strijden om de topposities in Google moet je continu scherp zijn op veranderingen. Daarom is het belangrijk om op de hoogte te blijven van relevante zoekmachine-optimalisatie (SEO) tips. Sterker nog, als organisch verkeer naar jouw website dé drijfveer is achter jouw business, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen.

In dit artikel geef ik 4 tips die onmisbaar zijn op jouw website als je hoog wilt scoren in Google. Voor de meesten zal dit gesneden koek zijn, maar herhaling is nooit verkeerd.

Laten we beginnen.

1.   HTTPS is een sterke rankingsfactor

Hyper Tekst Transfer Protocol Secure (HTTPS) is de veilige versie van HTTP, een protocol dat gegevens van de browser naar de website verzendt. ‘Beveiligd’ betekent in deze context dat de verzonden gegevens gecodeerd zijn. HTTPS-pagina’s verschijnen met een slotsymbool in de adresbalk.

Beveiliging is topprioriteit onder website bezoekers en zoekmachines. HTTPS verbindingen worden daarbij aangemoedigd. In 2014 werd het gebruik van een HTTPS verbinding nog niet gebruikt als rankingsfactor in Google, maar werd er wel een signaal afgegeven dat dit een belangrijk onderdeel zou worden van de ranking.

Hoewel het in de periode daarna belangrijker werd, bleek uit onderzoek in 2016 dat de meeste topwebsites nog geen HTTPS gebruikte. Bovendien werkte het op veel websites niet correct. Desondanks heeft Google altijd gepusht om HTTPS te gebruiken.

Naast het verbeteren van jouw zoekresultaten, is er nog een ander voordeel van het gebruiken van HTTPS. Het biedt jouw website extra beveiliging, wat vooral belangrijk is voor de bezoekers als er betalingen of persoonlijke gegevens worden ingevuld.

Bovendien is Google niet het enige bedrijf dat het belang van HTTPS-beveiliging aanbeveelt. WordPress doet ook verwoede pogingen om iedere website via een versleutelde verbinding te laten lopen.

Waar het in de periode rond 2016 nog lastig was om een HTTPS beveiliging aan de website toe te voegen, is het tegenwoordig met Let’s Encrypt een stuk eenvoudiger. Daarom is voor geen enkele website eigenaar nog een excuus te vinden om geen HTTPS verbinding te hebben.

2.   Pop-up advertenties op mobiele apparaten worden gestraft

Wie ken het niet, je opent een website en direct wordt er een pop-up advertentie beeldvullend op je scherm getoond. Ze worden vaak gebruikt om op een desktop website, om je kans te geven om aanbiedingen of updates te krijgen.

Hoewel ze hun voordelen hebben, dekt een pop-up vaak het volledige scherm van een smartphone af. Dit schaadt de gebruikerservaring van de websitebezoeker enorm. Om dit te bestrijden, heeft Google in 2017 een update uitgebracht waarbij (mobiele) pagina’s met zo’n irritante pop-up lager gaan scoren in de zoekresultaten.

Google wil er in essentie voor zorgen dat gebruikers de belangrijkste inhoud van een website direct kunnen vinden. Als er een advertentie beeldvullend op mobiel scherm getoond wordt, is dat niet mogelijk.

Niet alle pop-ups worden door Google verboden, een aantal zijn vrijgesteld van deze verordening zoals een cookie banner en leeftijd bevestigingen. Omdat hierbij een wettelijke verplichting geld, wordt dit niet afgestraft met lage ranking.

Daarnaast worden banner advertenties die de inhoud van de pagina niet belemmeren geaccepteerd en ook niet bestraft.

De beste manier om te zorgen dat je geen nadelige gevolgen ondervindt, is om de onacceptabele pop-ups van mobiele apparaten te verwijderen. Voor de meeste nieuwsbrief tools kun je dit eenvoudig uitschakelen op mobiel.

3.   Het hebben van een mobielvriendelijke website is belangrijker dan ooit

Mobiele apparaten zijn tegenwoordig belangrijker dan ooit. Je gebruikt ze voor alle mogelijke dingen die je maar kunt bedenken. En zo ook om websites te bezoeken. In 2015 heeft Google een update gedaan van het algoritme, waarmee mobiel vriendelijkheid een rankingsfactor is geworden. In de jaren daarna is het belang van een goede mobiele website alleen maar toegenomen.

Tegenwoordig rankt Google in eerst instantie voor mobiel. Als jouw mobiele website dus niet snel goed laad, of er vallen onderdelen buiten het scherm, zal Google dit zien en bestraffen met een lagere ranking.

Mobiele marketing blijft groeien, waarbij meer dan de helft van de zoekopdrachten op Google tegenwoordig afkomstig is van mobiele apparaten. Dit geeft nog maar eens het belang aan van een snelle en mobielvriendelijke website.

Als je niet zeker weet of jouw website wel geschikt is voor mobiel, biedt Google een snelle en eenvoudige online test. Als je een website wilt maken, moet je altijd kiezen voor een responsive thema zoals Divi.

4.   Accelerated Mobile Pages (AMP) krijgen voorang

Het AMP-project (accelerated Mobile Pages) is een initiatief wat website makers aanmoedigt om een mobiel geoptimaliseerde inhoud te ontwerpen die overal en snel laadt. Google gebruikt momenteel een bliksemschicht-symbool om AMP pagina’s aan te duiden.

Het AMP-symbool was in het begin vooral beperkt in de vertoningen, maar tegenwoordig zijn ze ook te vinden in de normale resultaten.

Hoewel mobiel-vriendelijk een belangrijke rankingsfactor is, moet je ook het belang van een goede AMP berichten niet onderschatten. Tegenwoordig wordt een AMP pagina ook gebruikt als rankingsfactor, waardoor de websites met AMP voorrang krijgen op de websites die dit niet hebben.

Daarnaast zal het bliksemschicht-symbool helpen om de klikfrequentie in Google te verhogen. Het biedt ook een betere gebruikerservaring en verhoogd de gemiddelde tijd op de website.

Toch is AMP niet geschikt voor iedere website. Een AMP bericht verwijdert in feite alle ‘overbodige’ code uit de pagina, waardoor sommige ontwerpelementen niet goed worden weergegeven.

Om te beginnen met AMP zijn er een aantal plug-ins beschikbaar om je te helpen. De beste die je hiervoor kunt gebruik is de Glue for Yoast SEO & AMP plug-in. Bij deze plug-in heb je mogelijkheid om te bepalen hoe de AMP variant eruit komt te zien.

Conclusie

Zelfs als organisch verkeer niet jouw belangrijkste bezoekersbron is, dan nog is het de moeite waard om hoger te score op pagina’s in de zoekresultaten van zoekmachines. Google is verantwoordelijk voor de overgrote meerderheid van het organische zoekverkeer. Door op de hoogte te zijn van relevant SEO-nieuws verbeter je niet alleen je positie op de ranglijst, maar zul je ook een de algehele gebruikerservaring verbeteren.

In dit artikel heb ik vier belangrijke dingen genoemd die onmisbaar zijn voor jouw website anno 2019. Laat ik ze samenvatten:

  1. HTTPS is een belangrijke rankingsfactor
  2. Pop-up advertenties op mobiele apparaten worden bestraft
  3. Een mobielvriendelijke website is onmisbaar
  4. Versnelde mobiele pagina’s (AMP) krijgen hogere posities in Google

Heb jij nog andere belangrijke Google- of SEO trends? Laat het me weten in de comments hieronder.

Ontdek hoe je hoger kunt scoren in Google

Ontvang een gratis SEO-advies rapport. In dit rapport geef ik je specifieke acties hoe je hoger kunt scoren in de Google zoekresultaten.

Je hoeft je geen zorgen meer te maken waarom je geen bezoekers ontvangt uit Google. Hier krijg je het antwoord!

INSTRUCTIES: vul hieronder de URL van de pagina in waarmee je hoog in Google wilt komen. Vul vervolgens het zoekwoord in waarmee je wilt scoren. Vul daarna naam en email in, zodat ik de resultaten naar je kan mailen.

Vraag stellen

Vragen? Stel hieronder je vragen en je ontvangt zo snel mogelijk antwoord van me.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Populaire artikelen

Hoe kom ik bovenaan in Google in 2019

16.03.2019SEOReacties: 0Johan van EsGoogle heeft in zijn bestaan het algoritme voortduren bijgewerkt om de meest relevante en nuttige content bovenaan in Google te tonen. Het doel van Google is, en zal altijd blijven, om de beste resultaten voor de bezoeker te geven....

Lees meer

Wat is Black Hat SEO (en waarom je dit moet vermijden)

11.03.2019SEOReacties: 0Johan van EsVeel websites zijn voor een groot deel afhankelijk van het verkeer uit zoekmachines om te kunnen overleven. Dit betekent dat zoekmachine optimalisatie (SEO) een grote rol speelt bij het behalen van hun groei. Als je echter probeert...

Lees meer

5 zoekwoord onderzoek tools

24.01.2019SEOReacties: 0Johan van EsZoekwoordonderzoek Stel je hebt een website en wil een artikel schrijven over iets dat jou bezig houdt, en waar jouw klanten enorm blij van worden als ze dat weten. Hoe ga je dat artikel schrijven? Wat moet erin komen? En vooral hoe...

Lees meer